Hold dig opdateret
Tilmeld dig vores nyhedsbrev om energi og forsyning. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.
Tilmeld dig herDa Brønderslev Forsyning skulle udskifte godt 12.000 målere hos forbrugerne, gik det ikke længere med de gule sedler fra montørerne. I stedet valgte forsyningen at give montørerne en iPad i værktøjskassen.
Skift 12.000 vand- og varmemålere på 9 måneder. Det var opgaven i Brønderslev Forsyning, og det fik hurtigt forsyningen til at tænke i digitale baner.
- Hidtil har montørerne udfyldt gule sedler og afleveret en kopi til os, så vi kunne taste dem ind. Men det gik slet ikke, når vi skulle igennem så mange målere på så kort tid, forklarer Anders C. Hansen, der er projektleder for målerudskiftningen hos forsyningen.
Valget stod mellem to løsninger: Én med iPads og online integration til KMD Easy Energy og en anden med håndterminaler, der skulle indlæses efter hver arbejdsdag. I dag er både forsyningen og Bravida, som foretager udskiftningerne, tilfredse med valget. Afregningskoordinator Lene K. Andersen fortæller:
- Når en montør er færdig med en udskiftning, er dokumentationen straks på plads i KMD Easy Energy - med både måleroplysninger, aflæsninger og billeder fra udskiftningen før og efter. Det er virkelig en fordel. Samtidig var onlineløsningen endda billigere end løsningen med håndterminaler.
Det er Bravida, der har ansvaret for at skifte målerne, og for dem betyder løsningen, at montørerne har alle relevante oplysninger med på en iPad. De tager billeder af installationen før og efter skift, og de indtaster aflæsningen. Når de er færdige, afleverer de sagen online til forsyningen med det samme, hvor Lene Kondrup Andersen tager imod.
- Vi har den aftale, at det er mig, der godkender indtastningerne. Langt de fleste kan jeg godkende med det samme, men sniger der sig en fejl eller noget uregelmæssigt ind, fanger jeg det der, og vi kan følge op på det, forklarer hun. I forhold til de håndskrevne sedler er hun dog ikke i tvivl om, at fejlene er blevet færre med iPad-løsningen.
- Montørerne får hjælp til at vælge de rette målere, før de indtaster deres aflæsning. Det giver også en større sikkerhed, at jeg ikke først skal læse deres håndskrift og derefter taste ind.
Kontrolproceduren kører hun to gange om ugen, så bunkerne ikke bliver for store. Det giver hende også ro til at passe sine andre opgaver ind imellem.
For montørerne kom den nye løsning som noget af en overraskelse. iPads havde aldrig før været en del af deres værktøjskasse.
- I starten troede de vist ikke helt, det kunne passe. De har jo gået på byggepladserne med pen og papir i alle årene, og det her var virkelig fagre nye verden, fortæller deres projektleder Stig Eisner, Bravida.
Han var dog ikke i tvivl om, at de kunne lære det. Løsningen er meget brugervenlig, og det har givet en langt større sikkerhed i indberetningerne til forsyningen.
- Før var fejlmarginerne simpelthen for store. Ved tidligere projekter har montørerne skrevet sedler til mig, som jeg har indtastet i et regneark. Det har jeg så sendt videre til kunden, som igen skulle overføre det til sit system. Det kunne nemt tage 14 dage. Nu springer vi to led over, sparer tiden bag skrivebordet - og slipper for diskussionerne om, hvem der har tastet forkert, påpeger han.
Det eneste, han rigtig savner, er, at han bare havde kendt til løsningen noget før.
Cloud-løsningen (SaaS) KMD Easy Energy supporterer alle processer fra forbrugsaflæsning til betaling. Det letter jeres arbejde og forbedre den service, I giver til kunderne. Der er tale om en fleksibel løsning, som kan tilpasses og skaleres til jeres behov.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev om energi og forsyning. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.
Tilmeld dig her