Garantifonden Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring har bygget en softwarerobot, der skal håndtere tilbagebetalingen af penge i ca. 30.000 forsikringssager. Ved hjælp af data hentet og processeret i KMD WorkZone har robotten automatiseret manuelle arbejdsgange og sparet organisationen mange mandetimer.

De fleste kender nok brancheorganisationen for forsikrings- og pensionsselskaber, Forsikring & Pension. Men det er nok ikke alle, der kender de fire garantifonde, der hører under Forsikring & Pension. Én af disse garantifonde er Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), som håndterer skader forårsaget af uforsikrede eller ukendte køretøjer i tilfælde, hvor eksempelvis en uforsikret bil flygter fra en ulykke, og føreren aldrig bliver fundet. Skaderne finansieres af de uforsikrede ved opkrævning af dagsgebyr på 250 kr. for hver dag, et motorkøretøj er uforsikret.

Til at håndtere de mange skadesager bruger DFIM KMD WorkZone. For at øge fleksibiliteten i deres sagsbehandlingssystem og udvide anvendelsesområdet har DFIM løbende lavet tilretninger i platformen, ligesom de også har lavet en integration til deres økonomisystem, så de kan foretage udbetalinger og sende fakturaer direkte fra KMD WorkZone.

Integrationen mellem deres sagsbehandlingssystem og deres økonomisystem har for nylig vist sit værd. I 2020 afgav Ankenævnet for Forsikring en række kendelser, som betød, at et større antal motoransvarsforsikringer var opsagt ugyldigt. Da manglende motoransvarsforsikring medfører opkrævning af dagsgebyrer, betød de ugyldige opsigelser, at DFIM skulle betale dagsgebyr tilbage i de mange sager. DFIM har i den forbindelse brugt KMD WorkZone til udbetaling af de mange småbeløb. Normalt er det en manuel opgave, men i stedet for at medarbejdere i DFIM skulle sagsbehandle hver eneste af de 30.000 sager, byggede de i stedet en softwarerobot, der i en fuldautomatiseret proces kunne overføre pengene til de berørte borgere og virksomheder.

Enorm ressourcebesparelse

Peder Herbo er underdirektør for IT, Data & Udvikling i DFIM. Han forklarer, at de har bygget softwarerobotten i Microsoft Power Automate, og at den indtil videre har vist sig som en eksemplarisk god, stabil og hamrende effektiv kollega.

“På baggrund af udtræk fra vores database kører robotten den ene sag efter den anden – næsten uden menneskelig indblanding. Der kommer selvfølgelig altid nogle fejl. Eksempelvis er der virksomheder, der ikke har en NemKonto, og det kan den ikke finde ud af. Jeg vil tro, at ud af 10.000 sager, trækker vi 200-300 sager ud til manuel behandling,” siger Peder Herbo.

“Robotten kører en sag hver andet minut døgnet rundt med den samme kvalitet hele tiden. Den bliver aldrig træt eller skal have en pause. Det er en kæmpe hjælp. Hvis vi ikke havde haft den, ville vi have været nødt til at ansætte en masse folk, så kunderne kunne få deres penge udbetalt hurtigst muligt.”

Robotten kører en sag hver andet minut døgnet rundt med den samme kvalitet hele tiden. Den bliver aldrig træt eller skal have en pause. Det er en kæmpe hjælp. Hvis vi ikke havde haft den, ville vi have været nødt til at ansætte en masse folk, så kunderne kunne få deres penge udbetalt hurtigst muligt

Peder Herbo, underdirektør for IT, Data & Udvikling, DFIM

Håndterer trivielle arbejdsgange

For Peder Harbo er projektet et godt eksempel på, hvornår det giver god mening at bygge en softwarerobot, der kan tage sig af trivielt, manuelt arbejde.

“Hvis vi leger med tanken om, at et menneske kan håndtere en sag hvert femte minut i otte timer om dagen – og det er de færreste, der kan overkomme det, så det er højt sat – og robotten kan håndtere en sag hvert andet minut døgnet rundt, kræver det ikke meget hovedregning at komme frem til, at vi har sparet rigtig mange timer på den her måde.”

Fleksibel understøttelse i KMD WorkZone

Selvom softwarerobotten er blevet bygget i Microsoft Power Automate, lægger DFIM vægt på, at konfigurerbarheden i KMD WorkZone har gjort det muligt at bruge sagsbehandlingssystemet til at understøtte et meget specifikt forretningsbehov.

“Vi havde en dialog med KMD, fordi der skulle laves nogle feltrettelser for at kunne håndtere udbetalingerne. Det var noget, vi kunne lave uden at skrive en eneste linje kode. KMD WorkZone er et konfigurerbart system, hvor man kan komme rigtigt langt uden tilpasninger, og det har vi benyttet os af i dette projekt,” siger Peder Herbo.

Den store læring i DFIM i forbindelse med projektet er, hvor relativt nemt og billigt det har været at bygge en softwarerobot.

“Vi har helt klart fået øjnene op for, at man kan bruge softwarerobotter bredere, end vi troede – også i sammenhæng med eksisterende platforme såsom KMD WorkZone. Og det behøver ikke at være specielt dyrt at komme i gang,” slutter han.

Vi har helt klart fået øjnene op for, at man kan bruge softwarerobotter bredere, end vi troede – også i sammenhæng med eksisterende platforme såsom KMD WorkZone. Og det behøver ikke at være specielt dyrt at komme i gang

Peder Herbo, underdirektør for IT, Data & Udvikling, DFIM

Enterprise Information Management med KMD WorkZone

KMD WorkZone er den digitale platform, der understøtter jer i at udføre jeres daglige arbejde nemt og sikkert. I kan konfigurere KMD WorkZone, så rammerne passer til netop jeres fagområde, processer, målepunkter, KPI’er mv.

Læs mere om mulighederne her

Softwarerobot udbetaler penge til 30.000 forsikringskunder

Garantifonden Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring har bygget en softwarerobot, der skal håndtere tilbagebetalingen af penge i ca. 30.000 forsikringssager. Ved hjælp af data hentet og processeret i KMD WorkZone har robotten automatiseret manuelle arbejdsgange og sparet organisationen mange mandetimer.

Nyt fra KMD

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.

Tilmeld dig her

Seneste indsigter