haand og moenter

Det er ikke ond vilje eller bevidst modstand, der får de operationelle indkøbere i de danske kommuner til at handle for dyrt ind. Ofte kan årsagen koges ned til dagligdagsudfordringer med manglende kendskab til eller manglende uddannelse i, hvordan man anvender en indkøbsaftale. Det er små udfordringer med en stor konsekvens.

Hvert år realiserer mange kommuner ikke de forventede besparelser ved at indgå indkøbsaftaler med markedets leverandører. De ender med at købe ind til fuld pris eller endda overpris. Det strider mod hele formålet bag indkøbsaftalerne. Kommunerne i Danmark skal kunne købe fordelagtigt ind, så forvaltningerne har flere penge til at finansiere den vifte af velfærdsydelser, alle i samfundet nyder godt af.

KMD Indkøbsanalyse

KMD Indkøbsanalyse er Nordens førende it-løsning til analyse af indkøb i offentlige institutioner. Løsningen benyttes af kunder i Danmark, Norge og Sverige og har været i drift siden 2010. KMD Indkøbsanalyse udmærker sig ved at have markedets bedste kategoriseringsteknologi. Kategoriseringsteknologien bruger machine learning og kunstig intelligens til at foretage lynhurtige analyser af organisationens indkøb. Teknologien hjælper med at spotte uhensigtsmæssig adfærd og kan generere proaktive og reaktive rapporter til økonomifunktionen. KMD Indkøbsanalyse bliver supporteret og udviklet af et specialiseret kategoriseringsteam.

I dette white paper beskrives indledningsvis problemfeltet og de udfordringer, der præger området. Derefter dykker white paperet ned i, hvad der kendetegner den gode indkøbsaftale, og hvilke krav udarbejdelsen og vedligeholdelsen af en god indkøbsaftale stiller til både indkøbsafdelingen og resten af organisationen. White paperet præsenterer en sammenhængende figur for optimering af indkøbsprocessen ved at angive, hvad der får operationelle indkøbere til at handle irrationelt, hvornår i indkøbsprocessen fejlene opstår, hvordan man bruger loyalitetsmålinger til at identificere afvigelser, og hvordan man afslutningsvis kan gå på jagt efter mulige forklaringer på, at en indkøbsaftale ikke performer efter hensigten.

  • Krav og behov til den gode indkøbsaftale
  • Manglende forudsætninger for rationelt indkøb
  • Indkøbsprocessen i fire trin
  • Øget indsigt via loyalitetsmålinger
  • Tjekliste og mulige handlinger

 

Læs mere om KMD Indkøbsanalyse

KMD Indkøbsanalyse optimerer offentlige virksomheders indkøbsprocesser ved at identificere og realisere besparelsespotentialer.

Læs mere om mulighederne her

Realisering af besparelsespotentialet på kommunale indkøbsaftaler

haand og moenter
whitepaper

KMD Indkøbsanalyse

Nærværende white paper beskrives indledningsvis problemfeltet og de udfordringer der præger de kommunale indkøbsaftaler. Derefter dykker white paperet ned i, hvad der kendetegner den gode indkøbsaftale, og hvilke krav udarbejdelsen og vedligeholdelsen af en god indkøbsaftale stiller til både indkøbsafdelingen og resten af organisationen. 

Hent og læs

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer fra den offentlige sektor direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her