
Alle opgaver bliver løst ét sted
Med KMD Elev får din kommune samlet alle administrative oplysninger om de skolesøgende børn og unge ét sted, hvor de er lette at arbejde med. Samtidig kan I få hurtige øjebliksbilleder og indsigt til at analysere udviklingen.
Samler hele elevadministrationen
I den centrale elevadministration får medarbejderne en unik helhed i opgaverne. De kan nøjes med ét værktøj til alle de elevrelaterede opgaver, og her kan I blandt andet:
- Kontrollere, at I opfylder undervisningspligten - også for børn, der er på efterskole og dem, der falder fra i løbet af året.
- Få overblik over elever fra andre kommuner, der skal betales til og for.
- Samle fraværsoplysninger fra skolerne til fælles statistik.
- Håndtere skoleindskrivning, klassefremskrivning og skolebestyrelsesvalg.
På skolerne arbejder medarbejderne altid på opdaterede data, og flere arbejdsgange bliver enklere. For eksempel kan de:
- Indskrive en elev frem i tiden – eller trække en liste tilbage i tiden, da systemet er tidsstyret.
- Hurtigt få overblik over elevens familie/kontaktpersoner.
- Udskrive materiale til Skolebestyrelsesvalg.
Når vi kan dele oplysninger om børnene på tværs, kan vi virkelig bruge systemerne i dybden - til sagsbehandlingen. Og det er ufattelig vigtigt.
Digitaliseringen når længere ud
KMD Elev er ikke kun en løsning for de administrative medarbejdere.
På skolerne kan lærerne indberette elevfravær, tekstopgivelser og karakterer direkte i systemet. Det fjerner en arbejdsgang på kontoret.
Forældre og elever kan også være med. Forældrene kan blandt andet indskrive deres barn digitalt, følge barnets fravær og deltage i skolebestyrelsesvalg. Eleverne kan hente prøvebevis og udtalelser med NemID.
Sammenhængene bliver endnu stærkere
KMD Elev deler oplysninger om børnene på tværs. Der er snitflader og integrationer med bl.a. P-data, Sygesikringen, KMD Personale, Danmarks Statistik og UVM. Og lige så vigtigt til KMD Institution, PPR og UU-centrene. Den direkte adgang til børnenes historik og andre berøringsflader giver stor værdi i den daglige sagsbehandling.
Når børnene starter i skole, kommer de typisk fra de kommunale institutioner. Derfor er vores plan for KMD Elev at sikre en endnu tættere sammenhæng med KMD Institution - så I lettere kan følge børnene.
Løsningen kommer også til at spille med i Samarbejdsplatformen under Brugerportalsinitiativet, når den bliver implementeret.
Gode grunde til at overveje KMD Elev
- Forvaltning, skoler og lærere arbejder i én og samme løsning. Forældre og elever har også egen adgang.
- Oplysninger bliver indberettet ved kilden, så kontoret sparer tid.
- Løsningen trækker på en tidsstyret database med alle børn og unge i Danmark - inklusiv deres tilknytning til skolen og med fuld historik.
Ét fælles system til et fælles skolevæsen

Alle opgaver bliver løst ét sted
KMD Elev giver en unik helhed i den
centrale elevadministration og er et nemt
arbejdsredskab for skolens administration
til håndtering af skolens elever. Løsningen
samler alle administrative oplysninger om
de skolesøgende børn og unge ét sted, så
de er lette at arbejde med.
Vil du vide mere?

Hold dig opdateret
Tilmeld dig vores nyhedsbrev for Børn- og Uddannelsesområdet. Så er du altid opdateret med de seneste indsigter og nye løsninger til sektoren.
Tilmeld dig her