Ørsted implementerede indefrysningsordningen i KMD Easy Energy succesfuldt og på rekordtid

Med ekstremt kort afsæt skulle Ørsted udvikle ny funktionalitet i deres forbrugsafregningsløsning for at hjælpe virksomheder igennem energikrisen. Projektet blev en succes og endte med at demonstrere, hvad der er muligt, når alle parter arbejder sammen om en bunden samfundsopgave.

Publiceret: 26. januar 2023
Fugleperspektiv af en række vindmøller på en kyst

Det har vist, hvad der kan lade sig gøre, når kunde og leverandør fokuserer på samme opgave på samme tid

Susan Frandsen

Head of Products, Systems & Data Analytics, Ørsted

Da regeringen i efteråret 2022 vedtog indefrysningsordningen, fik husstande og virksomheder mulighed for midlertidigt at indefryse en del af deres regning for el, gas og fjernvarme. Det var en beslutning truffet midt i en energikrise og op til et folketingsvalg. De ydre omstændigheder skabte et naturligt pres på de forsyningsvirksomheder, der havde ansvaret for at udmønte indefrysningsordningen, blandt andre Ørsted. Som Susan Frandsen, Head of Products, Systems & Data Analytics i Ørsted, fortæller i dag, skulle der bygges ny funktionalitet ind i deres forbrugsafregningsløsning, KMD Easy Energy, på meget kort tid. Dels skulle kunderne have mulighed for at tilmelde sig indefrysningsordningen via Ørsteds selvbetjeningsunivers; dels skulle løsningen kunne beregne det korrekte ekstrabeløb, der skulle hensættes til senere betaling; og dels skulle fakturadesignet laves om, så det gav kunderne et fuldt overblik over, hvilket beløb der var indefrosset. 

“KMD og branchen blev mødt med usædvanligt korte deadlines, og jeg frygtede faktisk, at KMD ville slå op i banen og sige, at det var umuligt at nå. Men i stedet har de været lige så fokuserede som jeg på at få løst opgaven. Deres arbejdsindsats og indstilling har været imponerende,” siger Susan Frandsen.

Skarp projektledelse

Projektets succes skyldes ifølge hende, at det er udsprunget af et klart samfundsbehov. KMD har mange forskellige forsyningskunder indenfor både det offentlige og private, men i denne proces har alle haft samme fokus, og det smittede af på samarbejdet.

“Vi kunne også mærke, at projektet havde en høj prioritet internt i KMD. Deres bedste folk arbejdede sammen med vores bedste folk, vi sparrede med kollegaer fra andre forsyningsselskaber, og alt andet blev sat på pause for at komme i mål,” siger Susan Frandsen. “I den forbindelse skal vores projektleder i KMD også have stor ros. Han har styret projektet flot, været lydhør og konstruktiv. Selv når der var specialister i baglandet, der satte spørgsmålstegn ved, om noget kunne lade sig gøre, hagede han sig fast og fandt en vej frem.”

Platform løftet til en forbedret standard

Susan Frandsen fortæller, at selvom tilpasningerne til KMD Easy Energy er blevet foretaget under tidspres, er kvaliteten af tilpasningerne i top. Og når indefrysningsordningen på et tidspunkt ophører, er platformen blevet løftet til en forbedret standard, der har permanent værdi for Ørsted.

“Eksempelvis er der blevet justeret nogle ting i vores selvbetjeningsportal til KMD Easy Energy, minForsyning. Nu kan vi blandt andet skrive vores egne bannertekster derinde og bedre styre den direkte kommunikation til kunderne. Som en del af projektet blev vi også mere eller mindre tvunget til at implementere login med NemID for vores erhvervskunder. Det havde vi forsøgt tidligere, men var stoppet igen på grund af udfordringer. NemID virker nu, og det er en kæmpesucces.”

Næste skridt for KMD er at få sikret renteberegning på kundernes lån, udvikling af funktionalitet til håndtering af inddrivelse på de indefrosne beløb m.m. Også i de projektfaser håber Ørsted på et fortsat godt samarbejde i branchen og med KMD.

Værdifulde projekterfaringer

Selvom indefrysningsordningen er et isoleret tiltag vedtaget under unikke forudsætninger, har projektet alligevel ført vigtige læringer med sig, mener Susan Frandsen.

“For det første har det vist, hvad der kan lade sig gøre, når kunde og leverandør fokuserer på samme opgave på samme tid. Den samarbejdsform skaber resultater. For det andet har det været et eksempel på, at vi kan skabe stabile og mere fremtidssikrede løsninger ved at gå sammen med andre forsyningskunder i et udviklingsfællesskab. I Ørsted har vi tidligere udviklet og driftet vores egen afregningsløsning. Set i lyset af dette projekt er jeg glad for, at vi ikke stod alene med ansvaret for at implementere den nye funktionalitet i vores egenudviklede teknologi. I stedet var vi mange KMD Easy Energy-kunder, der var fælles om at definere de funktionelle behov og dele udviklingsomkostningerne.”

 

Vil I vide mere?

Mand trykker på smartphone

Vil I gerne høre mere om jeres muligheder med KMD Easy Energy? Så tøv ikke med at tage kontakt, så vi sammen kan se på, hvilke fordele I kan opnå.

KMD Easy Energy

KMD Easy Energy er en Software-as-a-Service-løsning (SaaS) til forbrugsafregning og kundehåndtering og hjælper virksomheder med at digitalisere og effektivisere forretningen samt skabe gode kundeoplevelser.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev om energi og forsyning. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.

Tilmeld dig her