Billedgenkendelse med kunstig intelligens skal gøre nethandel mere sikker i 16 europæiske lande

Teknologi hånd

Årets julehandlende og andre online-shoppere kan se frem til større forbrugersikkerhed på tværs af Europa. I dag får markedsovervågningsmyndigheder i 15 EU-lande og Norge nemlig adgang til et AI-værktøj udviklet af KMD i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen, og målet er at fange farlige og ulovlige varer til salg i netbutikker.

SAFE er navnet på værktøjet, som i dag er blevet lanceret af erhvervsminister Simon Kollerup i 16 europæiske lande. Bag værktøjet ligger KMD-løsningen KMD Graphics Insight, som er blevet udviklet til og løbende tilpasses Sikkerhedsstyrelsens behov for markedsovervågning.

Særligt i denne tid, hvor julen står for døren og Corona-pandemien atter breder sig, tyr vi til nettet for at foretage vores indkøb. Men som forbruger er det svært – hvis ikke umuligt – at gennemskue, hvorvidt babylegetøjet eller opladerkablet, vi køber online, er sikkert og godkendt af myndighederne. De enkelte landes markedsovervågningsmyndigheder arbejder på at sikre forbrugerne mod farlige varer, men den manuelle opgave med gennemgang af netbutikkers udvalg kræver enorme ressourcer.

Med det avancerede søgesystem, som en stor del af EU-landene samt Norge i dag bliver tilbudt, kan kunstig intelligens baseret på machine learning og billedgenkendelse hjælpe myndighederne i opgaven med at screene netbutikkernes varer. I KMD imødeser man den udenlandske udbredelse af værktøjet med stor glæde.

”Værktøjet er et forbilledligt eksempel på kunstig intelligens, der bringes i spil for at gavne vores hverdag og forbrugersikkerhed. Det løser en opgave, som er enormt kompleks og tidskrævende for mennesker, men ikke desto mindre afgørende for, at vi sikkert kan handle online. Derfor er vi simpelthen så stolte over, at vi nu kan lancere værktøjet i en lang række lande, og at dets danske søster har vundet Gartners internationale innovationspris,” siger direktør for Data Driven Solutions i KMD Merete Søby.

En international milepæl

Også for Sikkerhedsstyrelsen er den internationale lancering en milepæl:

”I sidste uge vandt vi en ’Gartner Eye on Innovation Awards for Government’ for AIME, som vi har udviklet i samarbejde med KMD. I dag har vi lanceret endnu et værktøj, som er værktøjets europæiske pendant. SAFE skal gøre søgningen efter farlige og ulovlige produkter på tværs af EU’s medlemsstater enklere og sikrere. Med brug af datadeling og kunstig intelligens kan vi bidrage betragteligt til at myndighederne kan højne produktsikkerheden for forbrugerne. Jeg er rigtig stolt over, at de værktøjer, som vi har udviklet i samarbejde med KMD, kan komme så mange mennesker i Europa til gavn”, siger adm. direktør i Sikkerhedsstyrelsen Lone Saaby.

I Danmark bruger Sikkerhedsstyrelsen en dansk version af værktøjet, AIME, til at planlægge proaktive kontroller og udføre søgninger efter enkelte produkter. Værktøjet bliver løbende videreudviklet med nye funktioner, og det har så sent som i sidste uge vundet prisen ’Gartner Eye on Innovation Awards for Government 2021’ i EMEA-regionen.

Om værktøjet

KMD Graphics Insight sikrer markedsovervågning af hjemmesider baseret på tekst og billeder af farlige produkter. Ideen opstod, da Folketinget strammede lovgivningen på området 1. juli 2020 og gav myndighederne ret til at blokere hjemmesider, hvis de fortsætter med at sælge produkter, der ikke overholder dansk lovgivning og krav om forbrugersikkerhed. Samtidig skærpes sanktionerne med højere bøder og potentiel fængselsstraf.

Det førte til, at KMD udviklede produktet Graphics Insight, som blev implementeret under navnet AIME for Sikkerhedsstyrelsen. Værktøjet fungerer nu som styrelsens primære digitale værktøj til at identificere farligt produkt på en hjemmeside. Når der identificeres farlige produkter, kan myndighederne bede domstolene om at blokere forbrugernes adgang til hjemmesiden.

KMD Graphics Insight er i stand til at genkende f.eks. legetøj til børn over 3 år med små dele, der er farlige for yngre børn. Værktøjet vil lede efter lignende produkter i forskellige farver og i forskellige omgivelser, så det samme legetøj fotograferet i forskellige omgivelser og vinkler udløser en besked til myndigheden, der kan undersøge et større antal websider. KMD Graphics Insight støtter den paneuropæiske tilgang til sikre produkter og eliminerer dobbeltarbejde med overvågning på tværs af de nationale sikkerhedsmyndigheder.

Læs mere om værktøjet her.

KONTAKT KMD'S PRESSEAFDELING

Portræt af Kristoffer Østergaard Kristensen

Kristoffer Østergaard Kristensen

Pressechef