FC Midtjylland opruster datakapløbet for at accelerere talenter på fodboldbanen

Fodboldtræning

Spillerdata er meget mere end boldbesiddelse eller antal mål på en sæson. Superligaklubben FC Midtjylland har netop købt værktøjet KMD People Success, der bruger data om spillernes personlighedsprofiler til at understøtte talentudviklingen og forbedre holdets performance.

Mange har stiftet bekendtskab med en personlighedsprofil i forbindelse med ansættelsesforløb. Ved at besvare en række spørgsmål kan profilen sige noget om din personlighed på arbejdet og afdække dine præferencer, styrker og svagheder. Men efter kontrakten er indgået, fortaber personlighedsprofilen sig ofte i glemslens tåger. Det vil teamet bag KMD People Success gøre op med.

”En personlighedsprofil, som samler støv i skrivebordsskuffen, skaber ingen værdi. Den skal bringes i spil til hverdag for at få teamet til at fungere som helhed, bringe de oversete talenter frem i lyset og løse konflikter,” fortæller psykolog Jesper Corneliussen, som er medstifter af People Success.

Og netop talentfremme og udviklingen af højtpræsterende teams er blandt de fordele, som superligaklubben FC Midtjylland har købt ind i. FC Midtjylland har i flere år scoutet efter talent med datadrevne indsigter, og nu har klubben indgået en kontrakt med KMD People Success om datadrevet talentudvikling med udgangspunkt i personlighedsprofiler. Sportschefen har høje forventninger til løsningen.

”I FC Midtjylland er nyskabelse en drivkraft, og vi ser et stort potentiale i dette projekt, hvor vi kombinerer data og know-how og skaber en stærk sammenhæng mellem det, vi internt er dygtige til, og det som kompetente samarbejdspartnere kan tilføre. Det gør, at vi kan skabe noget unikt, hvor vi samtidig har fokus på talentudvikling, der ligger dybt i vores DNA, og vi rammer noget fundamentalt, som kan styrke vores konkurrenceevne over tid,” fortæller Svend Graversen, sportschef i FC Midtjylland.

Et fodboldkort med data

Forestil dig et fodboldkort med information om den enkelte spillers alder, højde, boldbesiddelse og mål. Men fodboldkortet har også oplysninger om i hvilken grad spilleren er fx udadvendt, følelsesorienteret, kontrolleret og handlekraftig – og der er mulighed for at følge udviklingen over tid. Nogenlunde sådan ser KMD People Success ud, når FC Midtjylland tager løsningen i brug.

For medstifter Jesper Corneliussen, der har en baggrund som soldat i bl.a. Jægerkorpset og Slædepatruljen Sirius og som psykolog i Forsvaret, er det på høje tid at understøtte arbejdet med personlighedsprofiler med data, der indsamles struktureret over tid. Datadrevne indsigter bør i stigende grad implementeres i HR, fordi det er håndgribeligt at analysere og handle på. Men der er behov for en sikker og pålidelig datapartner, så dybt personlige og fortrolige data ikke havner i forkerte hænder.

Derfor giver forankringen i KMD god mening. It-virksomheden KMD har erfaring med at forvalte fortrolige data på en forsvarlig måde efter at have digitaliseret centrale områder af danskernes liv gennem knap 50 år.

”Det er helt centralt for performanceorienterede teams som i topfodbolden, at talenter ikke overses og forsvinder, og at holdet kan spille sammen på tværs af forskellige personligheder. Her kan den data, vi leverer, understøtte eller udfordre ledernes opfattelse af de store talenter,” udtaler områdedirektør Christian Binggeli-Winter fra KMD.

KONTAKT KMD'S PRESSEAFDELING

Portræt af Kristoffer Østergaard Kristensen

Kristoffer Østergaard Kristensen

Pressechef