KMD skal udvikle dataindsigt hos fodboldklubben OB

OB fans på stadion

Fodboldklubben OB og Danmarks største it-virksomhed KMD har indgået et nyt samarbejde, hvor KMD skal hjælpe OB med værdifuld dataindsigt om klubbens fans, så man derigennem kan forbedre stadionoplevelsen.

Odense Boldklub - eller bare OB - er en af Danmarks største og mest traditionsrige fodboldklubber og har en stor fanbase ikke bare i Odense men på hele Fyn. For at udnytte dette potentiale bedre indleder den fynske storklub nu et samarbejde med KMD om dataindsamling og analyse. I første omgang for at blive klogere på deres fans og derigennem forbedre stadionoplevelsen.

KMD skal blandt andet hjælpe OB med at kortlægge hvilke typer af data der vil være de mest værdifulde og rådgive klubben om at få dataanalyse ud i hele organisationen. Efter denne indledende fase vil de to parter løbende sparre om at videreudvikle dataanvendelsen.

"Samarbejdet med KMD skal gøre os klogere på vores fans og deres behov, så vi gennem databaserede indsigter kan skræddersy tilbud og muligheder, der passer til de enkelte fansegmenter. Målet med samarbejdet er at kunne forbedre stadionoplevelsen for de mange forskellige fodboldfans, der kamp efter kamp gæster Nature Energy Park," siger Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB

Sportsverdenen står foran forandring

Hos KMD er der ingen tvivl om, at data vil forandre sportsverdenen de kommende år. Derfor skal KMD hjælpe OB med at styrke dataanvendelsen og sikre, at data bliver en naturlig del af det daglige arbejde på flere niveauer i klubben.

"I første omgang skal vi med afsæt i data fra billetsalg og adfærd rådgive OB, så de bedre forstår deres tilskueres interesser. Det kan give inspiration til nye tilbud og aktiviteter målrettet forskellige fangrupper såsom familiesegmentet eller de stemningsskabende tilskuere på stadion. OB bliver ganske enkelt i stand til at lave målrettede tilbud til de enkelte publikumsgrupper," siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

Fakta om

Odense Boldklub er stiftet i 1887 og er en af Danmarks ældste fodboldklubber. Gennem årene har OB høstet mange store og flotte triumfer - både nationalt og på de store stadions i udlandet.

Professionel fodbolds historie i OB går tilbage til 1987 - præcis hundrede år efter at klubben blev dannet - og siden har klubben både vundet det danske mesterskab, en række pokaltitler og i 1994 formåede fynboerne at besejre fodboldgiganterne fra Real Madrid på Santiago Bernabéu.

KMD er Danmarks største it-virksomhed og udvikler og leverer software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark samt udvalgte segmenter i Skandinavien. KMD Business er en erhvervsrettet forretningsenhed i KMD-koncernen. KMD har over 1.500 danske og internationale kunder, herunder over 800 danske og udenlandske virksomheder. KMD-koncernen har en årlig omsætning på godt 5,6 mia. kr. og har omkring 3.500 ansatte. Læs mere om sport og data på www.kmd.dk/sport

Kontaktinformation

KMD: Rasmus Avnskjold, senior pressekonsulent; 60 77 90 00
OB: Jack Jørgensen, Kommerciel chef; 51 80 88 18.