Smilende kvinde på kontor

I stedet for at få bygget en app, som alle medarbejdere skulle til at bruge, har man i Morsø Kommune valgt at udnytte den eksisterende it-løsning KMD Opus til tidsregistrering og dokumentation af medarbejdernes indsats til test, vaccine og smitteopsporing. Det gør det nemt at opgøre tidsforbruget og dermed grundlag for kompensation fra staten.

Når kommunerne understøtter indsatsen mod Covid-19 ved at stille eksempelvis sygeplejersker fra plejesektoren til rådighed til vaccination, test og smitteopsporing, har de mulighed for kompensation fra staten. Det kræver naturligvis dokumentation og registrering af de timer, men i stedet for at få bygget en særskilt app eller anden it-løsning til opgaven valgte at Morsø Kommune at gå en anden vej.

Her bruger man således en eksisterende it-løsning – nemlig KMD Opus – som allerede har indbygget tidsregistrering til at håndtere registreringen af medarbejdernes tid på Covid-19-indsats, så der er fuld dokumentation og overblik over tidsforbruget og den efterfølgende kompensation.

”Oprindeligt ville vi bygge det sådan, at de enkelte medarbejdere via en app skulle tidsregistrere, hvor mange timer de brugte på Covid-19. Men vi ønsker at tidsregistrere et fælles sted i organisationen, som alle medarbejdere ikke lige kunne få adgang til uden en masse ekstra autorisation. Og så kunne vi se, at vores nuværende tidsregistrering i KMD Opus, som egentlig er rettet til Park og vej, faktisk også kunne bruges til det her formål, så vi valgte at slå lidt op i banen og gå den vej i stedet,” siger Peter Møller, som er HR-konsulent i Morsø Kommune.

Det er meget forskellige typer af medarbejdere i kommunen, der indgår i indsatsen – alt efter opgavens karakter. Det kræver eksempelvis sygeplejersker til vaccination, men mere administrativt personale til smitteopsporing. Konkret har man i Morsø Kommune valgt en tilgang, hvor den enkelte medarbejder skriver sit tidsforbrug på en blanket og sender til Peter Møller, som så manuelt indberetter tidsregistreringen i KMD Opus. På den måde undgår man, at et stort antal medarbejdere skal have en ny dataadgang og potentielt adgang til noget, som de ikke bør have adgang til.

”Det er jo afgørende, at vi har styr på, hvor mange timer der bliver brugt på Covid-19, for ellers kan man selvfølgelig ikke få kompensation. Og her fungerer tidsregistreringen i KMD Opus altså bare virkelig godt, fordi det giver et overblik over tidsforbruget og fuld dokumentation,” siger Peter Møller. 

Det er jo afgørende, at vi har styr på, hvor mange timer der bliver brugt på Covid-19, for ellers kan man selvfølgelig ikke få kompensation. Og her fungerer tidsregistreringen i KMD Opus altså bare virkelig godt, fordi det giver et overblik over tidsforbruget og fuld dokumentation,

Peter Møller, HR-konsulent, Morsø Kommune

”Jeg mener, at man kan bruge tidsregistreringen i KMD Opus til at dokumentere tidsforbruget på mange forskellige typer af opgaver eller projekter, som er væsentlige at få lavet en opgørelse på. Det er selvfølgelig vigtigt fortælle folk om formålet, som ikke handler om overvågning, men om at kunne dokumentere en indsats på et område. Men for en medarbejder, kan man jo også dokumentere, hvad man har brugt sin tid på. Det gælder ikke mindst, når en medarbejder måske har brugt 15 timer på Covid-19 i denne uge. Det er jo en samfundsopgave, og med tidsregistreringen kan man jo dokumentere, at man har været en del af den indsats,” siger han.

Peter Møller fremhæver også rent politiske fordele ved at dokumentere tidsforbruget, hvis der eksempelvis opstår en sag omkring en sårbar familie, hvor man så kan se, hvor meget tid socialpædagoger har brugt på at udrede sagen og har dokumentation på det.

”Det gode er jo så, at man allerede har værktøjet til tidsregistrering i KMD Opus. Man skal bare lade være med kun at bruge det på det smalle område, man måske oprindeligt har købt det til,” siger han.

Det gode er jo så, at man allerede har værktøjet til tidsregistrering i KMD Opus. Man skal bare lade være med kun at bruge det på det smalle område, man måske oprindeligt har købt det til,

Peter Møller, HR-konsulent, Morsø Kommune

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer for kommuner og regioner direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her

Seneste indsigter